söndag 7 juli 2013

En smakebit på søndag Och bergen svarade av Khaled Hosseini

Då var det söndag i gen och dags för veckans smakbit.

Varje vecka delar man med sig vad man läser och lämnar ett litet smakprov från boken med förhoppning att andra ska bli intresserade och vilja läsa!

Jag läser just nu Och bergen svarade av Khaled Hosseini, en författare som jag tror de flesta känner till. Han har tidigare skrivit Flyga drake och Tusen strålande solar.

Min läsning de senaste dagarna har varit väldigt trög, absolut inte på  grund av att jag inte gillar boken utan för att jag har varit lite allmänt nedstämd och inte velat läsa något allvarsamt och tungt.
Helgen har i stället ägnats åt film och wii spelande med dottern.

Har i alla fall höga förhoppningar på boken och de jag läst hittills har varit jättebra!

Mitt smakprov denna vecka kommer från baksidan av boken! Håll till godo!

"Det var Abdullah som uppfostrade henne, fastän han fortfarande var ett barn själv. När Pari var baby var det honom hon väckte om natten, det var han som gick omkring och vaggade henne i mörkret. När deras pappa inte längre kan försörja sin nya växande familj sätter han dottern i en kärra och vandrar genom öknen, från hemmet i den fattiga byn Shadbagh till den larmande storstaden Kabul. Här ska Pari får en ny tillvaro hos en barnlöst par.
När bandet mellan bror och syster bryts skapas en saknad som kommer påverkar mångas liv. Saknaden färdas med dem ut i världen, från Afghanistan till Paris, till San Francisco och till den grekiska ön Tinos. Och en dag när syskonen möts i gen, är det kanske redan försent.."

Som ni kanske förstå är det en ganska allvarsam bok som väcker många känslor men har har hört så bra saker om boken att jag är riktigt sugen att fortsätta läsa.




9 kommentarer:

  1. Den hørtes fryktelig trist ut! Gleder meg til å lese den:) Takk for smakebiten!
    Ha en koselig søndag!:)

    SvaraRadera
  2. Den här boken står i min bokhylla och bara väntar på att bli läst. Snart så...

    Annika (http://alkb.se)

    SvaraRadera
  3. Denna vill jag väldigt gärna läsa. Älskade Tusen strålande solar.

    SvaraRadera
  4. Denne skal jeg absolutt lese. Jeg har lest de to første bøkene og det er sterke saker. Jeg så også Drageløper filmen og den gjorde sterkt inntrykk! Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Khaled Hosseini er en forfatter jeg liker godt, og jeg ser frem til å lese denne - takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  6. Har ikke lest noe av forfatteren enda, men har planer om det. Har sett Drageløperen og den gjorde inntrykk. Ser frem til å ta fatt på bøkene hans også denne.

    SvaraRadera
  7. Hoppas verkligen att den här kan leva upp till mina högt ställda förväntningar som jag har på den här boken efter att ha läst "Tusen strålande solar" och "Flyga drake".

    SvaraRadera
  8. Denna vill jag verkligen läsa! Fast jag har inte läst något av honom tidigare. Tack för smakebiten :)

    SvaraRadera