onsdag 21 augusti 2013

Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang

Titel: Mördaren ljuger inte ensam
Författare: Maria Lang
Serie: Maria Lang 1
Språk:Svenska
Antal sidor: 243


Beskrivning från Adlibris:

Rutger Hammars stuga Lillborgen ligger på Ön i sjön Uvlången i Bergslagen. Där samlar han och hans fru under en sommarhelg en handfull gäster för att umgås, bada och segla.Men när Puck Ekstedt under en promenad överraskas av ett skyfall och tvingas fly in under en gran gör hon ett makabert fynd: en av Hammars gäster ligger där strypt med en röd sidenscarf om sin hals.

Pucks fästman Einar Bure beslutar att kontakta sin gamle vän Christer Wijk, kommissarie vid Stockholmspolisen, för att lösa fallet.

Det visar sig att gästerna alla knyts samman genom kärleksband och svartsjuka. Alla verkar ha något att dölja, men det är bara en av dem som är mördaren.


Mina tankar om boken:

Det här var mitt första möte med Mara Lang och efter att ha hört så mycket bra om den här boken så blev jag nyfiken.
Tyvärr blev jag riktigt besviken.
Föll mig inte alls i smaken.

Tyckte karaktärerna var platta och trista.
Var ingen jag kände något alls för och det är ett problem för när jag läser böcker vill jag känna något för de jag läser om.
Kärlek eller hat spelar ingen roll bara man känner något.
Här var de bara tomt och alla upplevdes gråa och trista.

Berättelsen i sig är bra skriven och det är en klurig deckare.
Kunde inte räkna ut vem den skyldiga var och det är ett stort plus.
Saknar dock mer miljöbeskrivningar och i bland blir det tröttsamt med allt "prat" i boken.
Det blir för mycket och för rörigt för mig.

Sen förstår jag inte varför de som är på ön stannar kvar. Det går ju en mördare ibland dem så tycker att de borde vilja åka därifrån?
Och mördaren själv varför stannar hen kvar när polisen kommer och börja utreda brotten?
Det finns ju båt så det är inget som hindra de från  att ge sig av.

Vet att det är jättemånga som älskar den här boken men för mig nådde de inte ända fram.
Men har hört att böckerna som följer efter är bättre så kommer kanske ge de en chans i stället!

Betyg:

2/5

Köp boken på Adlibris / Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar