fredag 6 september 2013

Återvändarna av Jason Mott

Titel: Återvändarna
Författare:Jason Mott
Språk: Svenska
Antal sidor: 347
Förlag:Harlequin

Beskrivning från Adlibris:

"Över hela världen börjar människors anhöriga att återvända från andra sidan. Ingen vet hur eller varför det händer, om det är ett mirakel eller ett tecken på att den yttersta dagen är nära. En av de som återvänder är Harold och Lucille Hargraves son Jacob. Han dog många år tidigare i en tragisk olycka på sin åttaårsdag. När han plötsligt står utanför deras dörr, fortfarande åtta år gammal, vet de inte vad de ska tro.

Kaos bryter ut över hela jordklotet och den nyligen återförenade familjen Hargrave befinner sig mitt i en värld på randen till kollaps. De tvingas manövrera i en mystisk ny verklighet och genom en konflikt som hotar att riva upp själva meningen med vad det är att vara människa."


Mina tankar om boken:

Det här är en historia som väcker känslor inom mig. Både glädje och sorg blandas med en del ilska.
Glädje över att den är fin, sorg för att döden oftast kan vara sorglig och ilska över hur långt vissa människor i bland kan gå för det de tror är rätt.

Det här är en väldigt ovanlig bok.

Tänk dig att jorden blir "invaderad" fast inte av utomjordingar utan av våra egna.
De döda återvänder och jorden blir sakta överbefolkad.
Ingen vet hur eller varför och vad man ska göra med alla dessa människor som kommer tillbaka.
Och är det verkligen människor som kommer tillbaka..

När jag började läsa den här boken trodde jag att det skulle vara en spännande bok men det var inte särskilt spännande alls utan väldigt känslosamt och gripande.

Blev inte besviken på det utan  tvärtom. Det blev så mycket bättre än vad jag först trodde!

Tycker väldigt mycket om familjen Hargrave och deras öde håller mig vaken ett par sena kvällar i rad när jag inte kan lägga i från mig boken och sluta läsa.

Samtidigt vill jag inte läsa ut den för fort för att det är så mycket att fundera och reflektera över när man läser.
Hur skulle man själv reagera om en nära anhörig som gått bort kom tillbaka och vad är rätt eller fel hur samhället behandlar återvändarna.

Mycket som händer i boken bygger ju på hur människor är rädda för det okända och hur vissa ta till extrema metoder för att skydda sig själva och sin "plats".

Jason Mott är verkligen duktig på att skriva. Jag ser det gamla paret Hargrave framför mig när jag läser och staden där de bor.
Alla människorna och beskrivningar är väldigt levande.

Ett plus enligt mig är att författaren själv i slutet tar sig tid att skriva ner lite kort om hur iden till boken uppkom. Väldigt intressant.

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris /Bokus / Harlequin




5 kommentarer:

  1. Fin omtale:) Jeg leste denne boken ferdig tidligere og jeg skal til å skrive omtale på den nå. Boken er annerledes enn det jeg trodde på forhånd for når jeg leste hva den handlet om så tenkte kanskje at den var litt sci-fi på en måte, men det var den jo ikke. Den var som du sier både gripende og følelsesladet, og jeg fikk skikkelig sansen for Lucille:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde också att det skulle vara mer sci-fi eller nåt liknande men blev ändå nöjd hur boken var!

      Radera
  2. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var verkligen läsvärd och fortfarande efter en vecka så kan jag inte sluta tänka på boken.

      Radera
  3. Åh, den här kan jag verkligen tänka mig att läsa! Roligt att Harlequin köpt rättigheterna :) /Kriss från Bokdetektiven.se och Deckarhuset.se

    SvaraRadera