onsdag 26 mars 2014

Förlist Mitt liv och Nordman av Håkan Hemlin och Anders Tengner

Titel: Förlist Mitt liv och Nordman
Författare: Håkan Hemlin , Anders Tengner
Antal sidor: 322
Förlag: Bokfabriken - Tack för boken!


Beskrivning från Adlibris:

APRIL 1994. ÖVER EN NATT FANNS DE BARA DÄR. Nordman, folkpopbandet som svenskarna älskade. Låten Vandraren blev en enorm hit och frontmannen Håkan Hemlin kastades in i en kändisvärld han tidigare bara kunnat drömma om. Nordman blev snabbt ett av de mest omskrivna banden i svensk press, men inte enbart på grund av deras musik. Håkans drogmissbruk och det som följde i dess spår blev snart en följetong i kvällstidningarna. En del historier var sanna, andra snarare nedtonade.

Här berättar Håkan själv om de omständigheter och val som skapat hans turbulenta liv. Adhd:n och kampen mot en rastlöshet som blev honom övermäktig. Om att ena dagen vara luspank och utan mat, för att nästa vara miljonär och kunna köpa vad som helst. Om drogerna och skandalerna, framgångarna och bakslagen. Om sin talang och envishet.

Håkan har berättat och Anders har lyssnat, ställt frågor och skrivit. Håkans egen historia kompletteras av ett stort antal intervjuer med människor som var på plats när allt hände. Djupt tragiska och upprörande händelser blandas med komiska, dråpliga och galna historier.

Detta är hela historien, ärlig, naken och utan omskrivningar.


Mina tankar om boken:

Fick den här boken hemskickad och blev först förvånad. Inte visste jag att Håkan Hemlin (Nordman ) skulle skriva en bok.
Inte konstigt heller för den delen eftersom jag sällan läser biografier. Det beror mest på att jag ofta tycker de är för tunga och tar upp saker som kan vara jobbigt att läsa om.

Men jag började bläddra i den och tittade på korten i boken och blev så nyfiken att läsa.

Jag gillade ju Nordman förr och var faktiskt på en spelning en sommar på Öland för ett x antal år sen!

Började läsa lite smått och kunde inte sluta.
Vilket liv och vilken historia.
Här utelämnas inget och inget förskönas. Nej det är rakt på och det är ärligt, smutsigt men med ett par glimtar av glädje här och där.

Håkan Hemlin, hans familj ,vänner och arbetspartners berättar öppet hur det var när Håkans liv togs över av missbruket.

Visst har man hört talas om skandalerna kring Håkan Hemlin genom åren men att det var så illa som man får ta del av i boken det visste jag inte.

Nu verkar det iallafall som Håkan kommit på fötter och mår bra och jag hoppas det kommer hålla i sig.
Ser han gärna uppträda i sommar med sin hitlåt "Vandraren"!

Betyg:


4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

2 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant bok. Han verkar haft det svårt, men det är starkt av honom att dela med sig av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hela boken känns väldigt äkta och visst är det starkt att kunna dela med sig om det som är svårt.

      Radera