torsdag 15 maj 2014

Fågelmannen av Mo Hayder

Titel: Fågelmannen
Författare: Mo Hayder
Antal sidor: 375
Serie: Jack Caffery
Förlag: Modernista

Beskrivning från Adlibris:

En ung och ambitiös kriminalkommissarie som Jack Caffery får inte låta sig chockeras. Men en morgon kallas han till en öde utkant av sydöstra London, där fem svårt sargade kvinnokroppar påträffats, alla märkta med samma fruktansvärda signatur: en liten fågel insydd i bröstet. Och det är bara en tidsfråga innan den här nekrofila seriemördaren slår till igen.
Jack hemsöks dessutom av en gammal familjetragedi som han aldrig kunnat lösa: mysteriet med hans egen försvunne bror. Han kämpar med sitt förflutnas demoner, samtidigt som han mer eller mindre ensam ska jaga en av decenniets värsta psykopater.


Mina tankar om boken:

Det här måste vara en av de obehagligaste och otäckaste böcker jag läst på länge.
Samtidigt som jag bara vill slå ihop boken och gömma den någonstans så kan jag inte släppa den.
Mitt i allt det här ruggiga som pågår är den sjukt spännande och man vill veta hur det ska sluta.

Jag anser att jag har läst mycket deckare i mitt liv men det har varit mer "mysdeckare" och över den här finns inte något som helst mys.
Nej det är mörkt, smutsigt och som sagt väldigt otäckt.

Huvudpersonen Jack Caffery är en intressant karaktär att följa. Han verkar väldigt smart och sympatiskt samtidigt irriterar han mig lite.
Förstår mig inte på vissa saker som han gör i sitt privatliv.

Vill du läsa en bok som får dig att både att rysa av obehag men även att hetsläsa på grund av spänningen så rekommendera jag Fågelmannen!

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

7 kommentarer:

  1. Usch den låter otäck! Men av någon anledning dras jag till läskiga böcker som bin till saft:(

    SvaraRadera
  2. Är så nyfiken på denna författare.

    SvaraRadera
  3. Många verkar tycka det är en riktigt ruggig bok. Då blir man såklart nyfiken!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra fast ruggig bok

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du också gillade den så mycket! :)

    SvaraRadera
  6. Med risk för att låta konstig så tycker jag att det här låter extremt lockande :)

    SvaraRadera
  7. Många säger att denna är så läskig, får se om jag vågar mig på att läsa den.

    SvaraRadera