torsdag 21 augusti 2014

Maze runner av James Dashner

Titel: Maze runner : I dödens labyrint
Författare: James Dashner
Antal sidor: 368
Serie: Maze runner 1
Förlag: Bokförlaget Semic

Beskrivning från Adlibris:

När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar.

Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt.
På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

Då händer något oväntat - Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute ?


Mina tankar om boken:

Maze runner är en bok som jag har varit nyfiken på i flera år.
Så gissa om jag blev glad när den nu finns med svensk översättning!

Lever den upp till mina förväntningar då?
Ja, det tycker jag verkligen!
Boken är väldigt spännande och fylld med action.
Tycker om karaktärerna och miljön är precis sådär klaustrofobisk som jag gillar att läsa om!

Det här är en riktig bladvändare eftersom man är så spänd och nyfiken på att få reda på hur de hamnade där och varför.
Och att få svaret på den största frågan: kommer de komma därifrån?

Kapitlerna är korta och intensiva och det gör att man får svårt att lägga ifrån sig boken utan man tänker "bara ett kapitel till"..

Den här boken sticker ut lite från de flesta andra ungdomsböcker jag läst på senaste tiden, dels för att  huvudpersonen är en kille men även att det inte är någon direkt kärlek/romans med i boken utan mer action och äventyr.
Jag kommer absolut att rekommendera den här boken vidare både till killar och tjejer, gamla som unga!


Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

4 kommentarer:

  1. Jag köpte hem hela boxen på engelska och hoppas på att börja läsa serien snart.

    SvaraRadera
  2. Tyckte också om den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Se fram emot filmen nu!

      Radera