måndag 13 oktober 2014

Lyssnat på: Leona - Tärningen är kastad av Jenny Rogneby

Titel: Leona - Tärningen är kastad
Författare: Jenny Rogneby
Serie: Leona 1
Längd: 11 t 57 min
Förlag: Bonnier Audio
Inläsare: Mirja Turestedt 

Beskrivning från Adlibris:

"En sjuårig flicka går naken och blodig mitt på blanka förmiddagen in på en bank i centrala Stockholm och lyckas få med sig ett miljonbelopp därifrån. Det osedvanliga rånet väcker snabbt stort uppseende. Den unga Leona Lindberg, brottsutredare vid Roteln för Grova Brott vid Citypolisen, får ärendet på sitt bord. Utredningen innehåller en rad märkliga omständigheter och spåren visar sig så småningom leda åt ett oväntat håll.

Leona är erkänd för sin yrkesskicklighet och samtidigt en udda fågel inom poliskåren, en kontroversiell outsider och ensamvarg som inte drar sig för att ta till ibland rent våghalsigt oortodoxa metoder om de helgar hennes syften."



Mina tankar om boken:

Huvudpersonen Leona blir snabbt en favorit hos mig. Hon påminner lite om Saga från tv-serien Bron och hon känns om en frisk fläkt att läsa om bland alla tråkiga poliser i svenska deckare!

Historien är väldigt spännande och det är en del twister fram och tillbaka.
Boken avslutas med en cliffhanger som gör att jag hoppas Jenny Rogneby skriver en uppföljare snabbt nu så jag slipper vänta allt för länge.

Uppläsningen av Mirja Turestedt är bra. Dock läser hon lite för snabbt ibland och låter lite stressad. Men jag tycker hennes röst passar väldigt bra till den här boken.

En av de bättre svenska deckare jag läst/lyssnat på - Missa inte denna!

Betyg:

5/5

Finns att köpa på Adlibris / Bokus  eller gör som jag och lyssna via Storytel

2 kommentarer:

  1. En fullpoängare hos mig med. Den sticker verkligen ut i mängden av deckare. Kul att du också gillade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen det snart kommer en fortsättning!

      Radera