lördag 11 april 2015

En enkät helt enkelt!

Hittade en liten enkät inne hos Lottens bokblogg som hon i sin tur hittade hos Monika.
Har ett svagt minne att jag kan ha gjort den här i höstas men vi kör igen tycker jag!

1. Vilken bok läste du senast?
Liv efter liv av Kate Atkinson var nog den senaste boken jag läste.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Läser just nu Den unga eliten av Marie Lu och efter den så  vet jag faktiskt inte.
Har ett par olika alternativ som jag är sugen på.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga. Läser nog mest böcker skrivna av kvinnor överlag tro jag.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Jag brukar nog tänka att nu har jag läst hälften osv.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Får mycket tips från bloggar. 
Sen arbetar jag på bibliotek så det blir ju att man är runt böcker och andra läsare hela dagarna, så då får man väldigt mycket tips.

6. När blir en bok för lång?
Så länge boken är bra och sidorna tillför något kan inte en bok bli för lång!

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag tycker det är jobbigt att läsa på engelska ärligt talat.
Har inga problem med att förstå men jag tycker det är mer avslappnat att läsa på svenska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Nu har jag inte så många vänner som läser böcker men om jag räknar mina läsare till bloggen som vänner så tycker jag ni alla ska läsa Fangirl av Rainbow Rowell!

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Det är inte ofta jag ger upp en bok utan jag försöker oftast läsa klart.
Men är det en bok jag känner att jag inte klara av att läsa har jag inga problem med att lägga undan den.
I bland är det inte rätt tidpunkt heller att läsa en viss bok utan det kanske passar bättre någon annan gång. 

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Tror att jag har mest deckare faktiskt.
Något jag inte har är poesi!

8 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är bekvämare att läsa på svenska. Läser nästan aldrig skönlitteratur på engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite lathet är det väl från min sida med men när jag läser vill jag kunna koppla av och då fungerar det bättre att läsa på svenska.

      Radera
  2. Låter farligt att jobba på bibliotek (även om jag är lite avundsjuk också), blir man inte sugen på att läsa allt på hela bibblan samtidigt på en gång liksom? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo att packa upp nya böcker är farligt, man vill ju läsa allt!

      Radera
  3. När jag jobbade på bibliotek ett kort tag så bar jag hem kilovis med böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början gjorde jag det med men nu har jag insett att jag inte hinner läsa allt!

      Radera
  4. Jag är lite av en periodare när det gäller vilket språk jag läser på - just nu är det svenska som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste lite mer på engelska för ett par år sen men nu är det bara svenska som gäller.

      Radera