onsdag 27 januari 2016

Askfödd av Sabaa Tahir


Är med i B.Wahlström bloggstafett och i dag har turen kommit till mig att skriva lite om boken Askfödd av Sabaa Tahir.

Beskrivning från Bokus:

"I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska.
Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad för landsförräderi. I ett desperat försök att rädda sin bror ber Laia motståndsrörelsen om hjälp och ingår ett ödesdigert avtal.

Elias är den bäste studenten på militärskolan Blackcliff. Han är starkast, snabbast och kommer från en mäktig familj. Men i hemlighet vill han fly från skolan. Han vill inte ägna sitt liv åt att kriga för den brutala överbefälhavaren.

När Laias och Elias vägar korsas inser de att de behöver varandra för att få det de mest av allt vill ha frihet. Deras öden är tätt sammanflätade och tillsammans kommer de att förändra framtiden för hela Imperiet."

Mina tankar:

Jag har nu läst massor av positiva recensioner av Askfödd och jag kan bara hålla med om att det är en bra bok.
Det är spännande och det händer mycket hela tiden så det gör att boken trots sina 500 sidor går snabbt att läsa.

Laia blir fort en favoritkaraktär och hon känns ny och fräsch jämfört med kvinnliga karaktärer i liknande böcker.
Gillar även att den här boken inte handlar så mycket om utseende och att tjejen i boken alltid ska vara så himla vacker och stark fast hon bara inte kommit på det själv än.

Elias däremot känns inte lika rolig att läsa om, tycker det är mycket velande fram och tillbaka och jag tycker han är ganska trist emellanåt.
Tyckte inte hans kapitel var så roliga och ville helst bara läsa så fort jag kunde för att få fortsätta Laias historia.

Den här boken lämnar så många frågor efter sig och jag blev lite besviken att man inte fick svar på några i slutet så jag antar att nu är det bara att vänta på fortsättningen för jag tror att den boken kommer vara ännu bättre.

I det stora hela så älskade jag verkligen Laias kapitel och slutet på boken var riktigt bra.
Blev besviken på Elias och att mycket lämnades obesvarat.

Betyg:

3,5/5


Boken finns på Bokus / Adlibris

Vill ni läsa mer om Askfödd kika in hos Marklars Books som skrev om boken i går och i morgon hittar ni en ny recension  hos Vettans böcker :)


1 kommentar: