torsdag 28 januari 2016

Kvinna inför rätta av Louise Doughty



Beskrivning från Adlibris:

Vid 52 års ålder verkar Yvonne Carmichael, framgångsrik genetikforskare, ha allt man kan önska sig – ett vackert hem, ett lyckligt äktenskap och två vuxna välartade barn. Men när hon en dag blir inbjuden som föreläsare för medlemmarna i ett parlamentariskt utskott gör hon något som vanligtvis skulle vara henne helt främmande: när hon möter en främling, som hon inte ens vet namnet på, drabbas hon av en så överväldigande attraktion att hon en stund senare har sex med honom på offentlig plats. De inleder ett förhållande och passionen frigör krafter som hon inte kan kontrollera. Krafter som leder henne och hennes älskare in i en mordrättegång.

Från förhörsbåset berättar Yvonne sin historia och växlar mellan rättegången och händelserna som föregick den. Vittnen kallas in och ger sin version. Bit för bit kartläggs förloppet och när vi tror att vi vet vad som hänt kastas nytt ljus över skeendet.


Mina tankar:

Jag hade nog för höga förväntningar när jag plockade upp Kvinna inför rätta och började läsa. Hade hört så mycket bra om den här boken innan så när jag väl läste den så väntade jag mig att det skulle vara otroligt bra och spännande.

Visst är boken bra och lite spännande men den är lite för långsam för min smak.
Tycker inte det händer så mycket och jag har inte tålamodet att vänta på små detaljer som ska avslöjas bit för bit.

Hade även fått höra att det skulle vara en spännande twist på slutet som skulle få läsaren att hoppa högt men den infann sig inte. 
Jag läste till och med om slutet två gånger för att inte missa något men nej, någon twist märkte jag inte.

Kvinna inför rätta är en helt okej bok och gillar man långsammare spänningsromaner så uppfyller den det absolut, men för mig passade den inte helt.

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus


4 kommentarer:

  1. En ny bok för mig faktiskt :)

    Psst, nu ligger tredje deltävlingen uppe på bloggen ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med, den var lite för långsam för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag behöver nog lite mer tempo :)

      Radera