torsdag 6 oktober 2016

Vid foten av Montmartre av Britta Röstlund



Beskrivning från Adlibris:

"På en boulevard nära Montmartre ligger Mancebos speceriaffär. På en våning ovan bor han med sin familj, och rakt över boulevarden finns kusinen Tariqs skomakeri. Livet går sin gilla gång, men i ett slag förändras hans tillvaro då madame Cat kommer in och ger honom i uppdrag att spionera på hennes man som hon tror är otrogen. Mancebo blir en ambitiös om än nervös detektiv och upptäcker att saker inte är som han trott.

Samtidigt, inte långt därifrån, sitter en journalist på ett café och arbetar. Plötsligt kommer en man och frågar: Väntar ni på monsieur Bellivier? Hon svarar ja, och hamnar på ett kontor med en tillsynes meningslös uppgift - att under några veckor vidarebefordra mail. Efter varje arbetsdag får hon blommor av receptionisten. Varför? Och vem är monsieur Bellivier?"


Mina tankar:

Jag blir lite småförälskad i den här boken när jag läser och särskilt mycket gillar jag Mancebo som är en av huvudpersonerna.

Han får ett uppdrag av en mystisk kvinna och hans liv förändras totalt. Det är som han slumrat hela sitt liv och nu ser allt med nya ögon.
Jag sveps med i hans engagemang över hans uppdrag och vad det får för konsekvenser.

Den andra personen man följer i boken känns lite mer anonym och jag känner inte alls lika stort intresse i hennes historia vilket är lite synd eftersom hon också har ett spännande uppdrag. 
Kanske är det för att Mancebo är en sådan stark karaktär som gör att resten runtomkring faller lite i bakgrunden?

Var lite orolig att författaren inte skulle få ihop något bra och trovärdigt slut till denna ganska ovanliga historia men det tyckte jag att hon lyckades med.

Hoppas verkligen fler får upp ögonen för den här boken för att det är en liten pärla!

Betyg: 

4/5 

Köp boken på Adlibris / Bokus

Tack Norstedts för boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar