tisdag 20 december 2016

Mannen som lekte med dockor av Magnus Jonsson


Beskrivning från Adlibris:

"Krypteringsexperten Linn Ståhl arbetar med sin doktorsavhandling på KTH när kriminalpolisen hör av sig och ber om hjälp med en utredning av ett makabert mord. En ung kvinna har hittats mördad i en lägenhet på Södermalm i Stockholm och omsorgsfullt styrts ut som en porslinsdocka.
Linn har varit medlem i Antifascistisk aktion en organisation som är svartlistad av Säpo och är tidigare dömd för brott mot rikets säkerhet. Så det är under ömsesidig misstänksamhet hon börjar arbeta tillsammans med kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson.Samtidigt som mördaren gäckar polisen vinner högerextrema krafter ny terräng i Sverige. Frågan är om Linn och polisen alls drivs av samma motiv..."

Mina tankar:

Det här är första delen i en trilogi och jag tycker att den börjar väldigt bra.
Det är spännande och det är ett bra driv i berättelsen men efter ett tag tycker jag nästan att det blir lite för mycket åt alla håll.

Huvudpersonen Linn Ståhl påminner en del om Lisbeth Salander från Millennium-böckerna och det gillar jag. Hon är tuff och orädd och är precis en sådan person jag gillar att läsa om.
De två andra huvudpersonerna i boken är tyvärr inte alls lika intressanta vilket drar ner betyget lite för mig.

Jag kan inte säga att jag tyckte den här boken var jättebra men den höll mig ändå underhållen i ett par timmar.
Förutom att jag inte riktigt gillade alla karaktärerna så var det även vissa delar i boken som jag tyckte var alldeles för ointressanta.

Kanske att jag läser vidare när fortsättningen kommer för som sagt jag gillade Linn!

Betyg:

3/5

Tack Modernista för boken!

Finns att köpa på Adlibris / Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar