måndag 27 februari 2017

Änkan av Fiona Barton


Beskrivning från Adlibris:

"Jean Taylors liv var behagligt alldagligt. Hon hade ett fint hus och en omtänksam man. Glen var den enda hon någonsin velat ha, mannen med stort M. Men allt förändrades när han förvandlades till den anklagade, till odjuret på tidningarnas framsidor. Jean var plötsligt gift med en man som i andras ögon var kapabel till obeskrivlig ondska. Är hon medskyldig? Eller är hon den hunsade eller den ovetande hustrun? Är Glen överhuvudtaget skyldig till brottet som alla tror att han har begått?"

Mina tankar:

Ytterligare en bok som har jämförts med Gone Girl och Kvinnan på tåget och att jag inte lär mig!
Att jag inte lär mig att alla psykologiska thrillers marknadsförs på det här sättet för att locka läsare..
Jag bygger upp sådana förväntningar och blir bara besviken..

Nu låter det som jag tyckte att den här boken var jättedålig och det tyckte jag inte. 
Men eftersom mina förväntningar var skyhöga innan jag ens började läsa och när de inte riktigt uppfylldes så känns det som boken var sämre än den kanske egentligen var.
Det här var en av de böckerna jag önskade mig i julklapp förra året men fick den inte så det blev ett bibliotekslån i stället och lika bra var det kanske eftersom jag inte blev helt förtjust i den.

Hade svårt för karaktärerna i boken.
Änkan tyckte jag inte alls om överhuvudtaget men det kanske inte är meningen heller att man ska göra.
På ett sätt är hon ju ett offer men samtidigt är det något som lyser igenom henne, kanske är hon inte så oskyldig som hon vill att vi ska tro..

Språket är lättläst och enkelt och det gillar jag.
Även att berättelsen hoppar mellan dåtid och nutid gör även det att det blir väldigt spännande emellanåt.

Boken är helt klart godkänd och ibland så tycker jag att den är riktigt bra men som sagt det där med alldeles för höga förväntningar ställer till det en del i bland.

Betyg:

3/5

Finns på Adlibris / Bokus






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar