tisdag 29 augusti 2017

Hon som vakar av Caroline Eriksson

Beskrivning från Adlibris:

"Författaren Elena har nyligen separerat från sin man och bor tillfälligt i ett radhus utan mycket kontakt med omvärlden. Den enda hon träffar regelbundet är sin syster, men deras relation är ansträngd och fylld av hemligheter.

Håglös och med skrivkramp börjar hon iaktta grannfamiljen tvärs över gården. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mörkt drama pågå mellan mannen och hustrun. Elena kan inte motstå impulsen att följa familjen Storm i smyg och ju längre hon går i sina ansträngningar, desto större blir oron för att något fruktansvärt är på väg att ske.

När tonårssonen Leo söker kontakt med Elena får hon direktinsyn i familjens liv. Det blir tydligt att hans mamma är en kvinna med ett mörkt förflutet, en kvinna kapabel till fruktansvärda handlingar. Elena dras in i en karusell som snurrar allt snabbare och som snart hotar att leda till katastrof för både henne och familjen Storm."



Mina tankar:

Har tidigare läst De försvunna av Caroline Eriksson och  tyckte mycket om den så därför blev jag väldigt nyfiken på hennes senaste bok, Hon som vakar.

Den här boken beskrivs som ett psykologiskt relationsdrama och det är precis vad det är.
Skulle vilja tillägga spännande och obehaglig också i den beskrivningen.

Jag gillar att följa Elena i boken och när man inte vet om man kan lita på henne eller om hon bara fantiserar gör allt extra spännande.
Stämningen i boken är väldigt mörk och dyster och hela berättelsen känns obehaglig.

Man har känslan av att något hemskt kommer hända men man vet inte vad och det är inte förrän till slutet som man verkligen får reda på hur allt egentligen ligger till.

Hon som vakar är en riktig bladvändare och det tog inte många timmar för mig att läsa ut den. Sista halvan satt jag som på nålar och jag trodde att jag listat ut hur det låg till men oj vad fel jag hade!

Betyg:

4/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar