onsdag 1 maj 2013

Livet efter dig av Jojo Moyes

Bokens handling: 
Boken handlar om Will Traynor som är en aktiv, sportig och levnadsglad ung man.
En dag råkar han ut för en olycka och blir förlamad från halsen och ner. Han behöver hjälp med allt och kommer aldrig bli bättre.
Han är deprimerad och trött på allt och bestämmer sig för att åka till en klinik i Schweiz för att avsluta sitt liv.
Han ger sin familj 6 månader och om han fortfarande känner likadant lovar de att de ska ta honom dit.

Föräldrarna  anställer då Lou Clark som "sällskapsdam" till Will och hon gör allt för att pigga upp honom och få honom att ändra sitt beslut.
Kärlek uppstår men räcker det?

Mitt omdöme:
Jag älskade boken och jag älskar Lou. Hon är varm,snäll,rolig och en fantastisk karaktär. Samtidigt har hon ett förflutet som gör att hon lever ett rätt begränsat liv men tillsammans med Will utvecklas hon till en jättestark person.
Jag sträckläste boken och både grät och skrattade. Även fast boken är sorglig och har ett tungt tema så är känslorna mellan Will och Lou så fina.

Boken väcker tankar efteråt om vad som är rätt och fel och vem beslutar över ens egna liv/död?
Tror boken skulle passa bra i en bokcirkel eftersom det finns en del saker man kan diskutera om efteråt.

Betyg:
5+



2 kommentarer:

  1. Låter lovande. Den finns på min läslista :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Det blir nog något slags poängsystem här så att jag läser mer än jag köper nya böcker men då finns det fortfarande utrymme för de dära böckerna jag MÅSTE ha ;)

    SvaraRadera