onsdag 7 augusti 2013

Homecoming Queen av Moa Herngren


Titel: Homecoming Queen
Författare: Moa Herngren
Språk: Svenska
Antal sidor: 351
Förlag: Bonnier Carlsen


Beskrivning från Adlibris:

I en håla vid världens ände - fylld av gud och djävulen och cheerleaders och män i vita kåpor - befinner sig My. Så långt från teveserierna man kan komma...

Mom, hennes värdmamma - som är fast förvissad om att satan finns överallt och att det gäller att passa sig - tillåter henne knappt någon frihet alls. Mom ger henne till och med ett amerikanskt namn för att det blir så krångligt med My på engelska. Hon blir amerikanska Tessie. Tessie får kompisar, börjar dejta en kille, lär sig köra bil och rider.

Hon anpassar sig till sin nya värld och lyckas "spela med", men känner sig vilsen och annorlunda. Trots det blir hon nominerad till Homecoming Queen, en titel likvärdig med Miss World i den lilla Owensville. På bara några månader har hon lyckats göra intryck, bli populär, men det är inte hon, det är inte My. Vem nu My är? Kanske har hon varit borta så länge att hon har tappat bort sig själv.


Mina tankar om boken:

Kändes lite som att läsa två böcker på en gång.

Första delen är lite obehaglig då Mys värdmamma visar sig vara en galning och att hela samhället består av rasistiska människor med konstiga åsikter.
Förstår inte hur My stå ut med att överhuvudtaget vara kvar där.
Hade jag vart henne så hade jag packat väskan och stuckit därifrån illa kvickt.
Men My hon ger inte upp i första taget utan hon försöker verkligen att ta seden dit hon kommer och att passa in hos sin knäppa värdmamma.

Hade författaren fortsatt lite mer på de där galna spåret så hade de kunnat bli en riktigt otäck bok till slut men i stället så byter hon spår halvvägs ungefär och det blir mer drama och kärlek.

Blev lite besviken på den vändningen, hade nog hellre läst om värdmamman som flippade ut och blev ännu knäppare..

Men allt som allt så var det en ganska annorlunda bok som jag gillade.
Ville själv när jag gick gymnasiet åka som utbytesstudent till Usa men kanske ska vara glad nu i efterhand att jag inte gjorde det eftersom man inte vet var man kan hamna..

Betyg:

3/5

Köp boken bla på Adlibris / Bokus



2 kommentarer:

  1. Den här boken är jag nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var väldigt speciell och inte alls som jag trodde från början men jag gillade den!

      Radera