tisdag 3 juni 2014

Croissants till frukost av Annika Estassy

Titel: Croissants till frukost
Författare: Annika Estassy
Antal sidor: 290
Förlag: Bokfabriken

Beskrivning från Adlibris:

Gabriel har det inte lätt. Inte bara att våren är inställd, golfströmmen på väg åt helt fel håll och hans spermier för slöa för att orka göra sitt jobb, han känner dessutom på sig att vackra Cecilia tänker lämna honom. Igen. Cecilia i sin tur tvivlar allt mer på om det var rätt att gå tillbaka till Gabriel. För vad spelar det för roll att han har världens sötaste nackgrop när han ändå inte vill samma sak med livet som hon?

När den karismatiske Antoine gör comeback i Gabriels liv och lockar med en tillvaro i en trakt med ljumma vindar och trehundra soldagar per år, kan inte Gabriel värja sig. Detta är ju precis vad Cecilia och han behöver. Adjö resultatrapporter, övertid och permafrost - Bonjour sol, hav och frihet!

Men att börja ett nytt liv är svårare än Gabriel föreställt sig. Dessutom har Cecilia inte glömt bort vilken hennes hetaste önskan är, och hon tänker se till att den går i uppfyllelse.


Mina tankar om boken:

För nästan ett år sedan läste jag Solviken av Annika Estassy och gillade den jättemycket därför blev jag glad när jag såg att det skulle komma en fristående fortsättning.
Såg fram emot att få komma tillbaka Solviken och träffa Marie och Niklas igen.

Men så blev det inte riktigt.
Croissants till frukost handlar om Gabriel som är Niklas kompis i första boken och ärligt talat upplevde jag honom då som en ganska sorglig figur.
Den känslan håller i sig och Gabriels fru Cecilia tycker jag inte heller särskilt mycket om.

Själva boken är ändå bra och jag gillar Annikas sätt att skriva.
Hon skriver lättsamt och det är bra driv i hela historien.
Även fast boken tar upp ett ganska allvarligt ämne så blandas det ganska mycket med lite humor och mysiga inslag.

Om man bortser från mina personliga känslor för Gabriel och Cecilia ( Kanske påminner de mig om personer jag stött på i riktiga livet och inte tyckt om..) så gillar jag Croissants till frukost som helhet.

Ser redan fram emot Annikas nästa bok och hoppas ännu en gång på en fortsättning från Solviken.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar