onsdag 5 november 2014

Det fördolda av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt

Titel: Det fördolda
Författare: Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt
Antal sidor: 432
Serie: Sebastian Bergman 1
Förlag:Norstedts

Beskrivning från Adlibris:

"Det börjar med ett samtal till polisen. En sextonårig pojke, Roger, är försvunnen, och hans mamma är orolig.
Polisen i Västerås rycker ut, efter ett par dagars schabbel då ärendet blivit liggande. Haraldsson - som egentligen borde vara hemma för att befrukta sin hustru - får ansvar för sökandet. Så gör man ett fruktansvärt fynd i ett träskområde och tragedin är ett faktum.

Psykologen Sebastian Bergman, profilerare och en av Sveriges främsta experter på seriemördare, befinner sig i Västerås för att röja upp dödsboet efter sin mamma. Sedan han förlorade sin hustru och sin dotter i tsunamin har han dragit sig tillbaka från allt polisarbete. Han är känslomässigt avstängd, befinner sig lätt på dekis och har återfallit i ett tidigare sexmissbruk.
Men Rikskrim - som tagit över fallet - behöver hans hjälp. Sebastian Bergman finner sig för första gången på mycket länge indragen i en mordutredning. Han blir alltmer engagerad, och har dessutom sina högst personliga motiv för att vilja få tillgång till ett polisregister.
Alla ledtrådar pekar mot den fina Palmlövsskolan, där Roger gick. En till synes perfekt miljö, med allt större sprickor i fasaden."


Mina tankar om boken:

De här är en serie jag varit nyfiken på att läsa ganska länge och efter att nu har avslutat första boken så förstår jag inte varför jag väntade så länge.

Huvudpersonen Sebastian Bergman är psykolog och har tidigare arbetat med polisen för att lösa vissa svåra brott men efter att ha förlorat sin familj i en tsunami har han gått ner sig ganska rejält.
Nu får han åter chansen att hjälpa polisen i jakten på en mördare.

Jag vet inte om det är meningen att man ska gilla Sebastian eller inte, men jag gör det.
Jag kan förstå varför han bete sig som han gör och jag tycker han är en intressant person att följa.

En väldigt spännande deckare och en typisk bladvändare. Hela tiden när man läser så tänker man: bara en sida till.. och så är boken slut!

Ser fram att gotta ner mig i de resterande tre böckerna som än så länge finns om Sebastian Bergman.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar