onsdag 18 februari 2015

Rött uppror av Pierce Brown

Titel: Rött uppror
Författare: Pierce Brown
Serie: Rött uppror 1
Antal sidor: 389
Förlag: Norstedts

Beskrivning från Adlibris:

"Darrow tillhör de röda, en medlem av den lägsta klassen i det färgkodade samhället i framtiden. Precis om alla andra röda arbetar han i gruvorna under Mars. Övertygad om att han och hans folk gör planetens yta beboelig för kommande generationer. Det är det de sliter och offrar sina liv för, en bättre värld för sina barn.

Men Darrow och hans sort har svikits och lurats. Snart upptäcker de att Mars har varit möjligt att bo på under en lång tid. Stora städer och vackra parker finns spridda över planeten. De röda och Darrow är inget annat än slavar som tjänar en dekadent härskande klass.

Driven av hämnd och med längtan efter rättvisa offrar Darrow allt för att infiltrera det legendariska institutet, en skola för den dominerande klassen guld.

Han tvingas slåss för sitt liv och hela civilisationens framtid mot de bästa och mest brutala av samhällets framtida härskare. Han kommer att ta till alla medel för att besegra sina fiender. Även om det innebär att han måste bli en av dem för att göra det."


Mina tankar om boken:

Har nu läst ut Rött uppror och vilken bok!
Jag var väldigt nära att ge upp både en och två gånger och hade väldigt svårt att komma in i berättelsen.
Det var mycket med de olika färgerna/klasserna som folket tillhörde som jag inte alls förstod mig på och världen som det hela utspelades sig i kändes för mig väldigt obegripligt.

Men jag fortsatte läsa eftersom jag enbart hört bra saker om den här boken så tänkte jag att det måste ju finnas något som jag kunde tycka om.
Efter ungefär 150 sidor började jag komma in i historien och när jag läst drygt halva boken så kunde jag inte sluta läsa.

Nu i efterhand är jag väldigt glad att jag fortsatte läsa för det blev bra, väldigt bra.
När väl Darrow kommer till institutet och spelen börjar så förvandlas den här boken till en riktigt bladvändare.
Förstår liknelsen med Hungerspelen men här känns det råare, kallare och väldigt mycket hårdare.

Jag tycker om att följa Darrow som huvudperson och jag förstår var hans driv kommer i från. Även om hans handlingar i många fall är grymma så kan man inte låta bli att heja på honom för man vill ju att hans folk ska få upprättelse på något vis.

Är inte helt förälskad i Rött uppror som de flesta andra verkar vara som läst boken men jag känner absolut att jag måste läsa vidare i serien för att få reda på hur det kommer att gå.

Och till dig nu som börja läsa Rött uppror och kanske känner att den är svår att komma in i, ge inte upp - för den är värd din tid i slutändan!

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris  / Bokus

4 kommentarer:

  1. Jag har inte bestämt mig för om jag vill läsa den här än eller inte. Har hört så mycket bra om den men det är något som gör att jag tvekar ändå.

    SvaraRadera
  2. Att jag också hade svårt att komma in i den vet du ju redan, just på grund av det fick den ganska dåligt betyg hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade den inte varit så svår i början hade den fått full pott av mig. Halva boken var verkligen bra synd bara att det tog så lång tid att fånga mig.

      Radera