torsdag 11 augusti 2016

Sekten på Dimön av Mariette Lindstein

Riktigt skrämmande bok där man får följa Sofia, en helt vanlig tjej som får ett jobberbjudande att starta upp ett bibliotek hos en grupp som kallar sig ViaTerra.

Till en början fungerar allt bra och Sofia charmeras av gruppens ledare Oswald men efter ett tag övergår allt till att bli väldigt kontrollerande och farligt.

Sofia börjar förstå att hon hamnat i klorna på en sekt och det bli allt svårare att ta sig ur situationen.

Vilken bra bok det här var!
Det tog nästan 100 sidor innan jag fastnade men när det väl lossnade kunde jag inte lägga ifrån mig boken.
Var tvungen att näst in på sträckläsa bara för att få reda på hur det skulle gå för Sofia.

Många gånger under läsningen när Sofia fortfarande hade chansen att lämna blev jag irriterad att hon inte gjorde det, men det är svårt att förstå vilken makt den där Oswald egentligen hade över henne.
Funderade också på hur en enda person kan bryta ner en hel grupp sådär.
Tänkte många gånger att de kunde gå ihop och slå tillbaka på Oswald men han hade sådan makt över alla.
Riktigt skrämmande!

Har nyligen släppts en fortsättning som heter Sekten som återuppstod.
På ett sätt vill jag jättegärna läsa vidare men på ett annat sätt är jag nöjd med slutet av den här boken.

Betyg:

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

1 kommentar: