tisdag 17 januari 2017

Björnstad av Fredrik Backman



Beskrivning från Adlibris:

"Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?
Bara allt. Den betyder bara allt.
Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.
Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn."

Mina tankar:

Björnstad var den första boken jag läste 2017 och jag verkligen älskade den.
Känns redan som det här  kommer bli årets bästa bok men det kanske är för tidigt att säga än.
Det tog dock ett tag för mig att komma in i boken och det var många karaktärer och livsöden som presenterades på en gång.
Men efter ett tag så lossnade det och jag hade i stället svårt att lägga i från mig boken.

Backmans språk är helt fantastiskt, det är så vackert och vissa meningar och stycken träffar en rakt in i hjärtat.
Fick tårar i ögonen flera gånger under läsningen och inte alltid bara för att det var sorgligt utan bara för att det var så himla bra och fint beskrivet.

En man som heter Ove har ju varit min favorit av Backmans böcker men den får snällt flytta ner en placering för det här är helt makalöst bra!

Björnstad är en bok som verkligen berör och även om den handlar mycket om hockey som jag personligen har noll intresse för så tar det aldrig över.
Nej, här är det människor, deras val och öde som styr.

Läs, Läs, Läs!!

Betyg:

5/5

Finns på Adlibris / Bokus

5 kommentarer:

  1. Måste bara läsa denna snart.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig, den är så fint skriven och jag längtar verkligen efter fortsättningen. Att en hockeyklubb bildar ramverket till historien stör mig inte alls, jag hade fullt fokus på de olika personerna och deras öden.

    SvaraRadera
  3. Fick denna i julklapp, men den har ännu inte hamnat överst i att-läsa-högen.

    SvaraRadera
  4. Ja efter alla lovord blir man mer eller mindre "tvungen" att läsa. Katten är gosig också.

    SvaraRadera
  5. Har också noll intresse för hockey, men bra då att du menar det inte tar över. För i övrigt blir man ju nu ännu mer övertygad om att läsa denna senaste Backman. :)

    SvaraRadera