onsdag 15 februari 2017

Tårar i havet av Ruta Sepetys


Beskrivning från Adlibris:

"I januari 1945 är tusentals människor i Ostpreussen på flykt undan sovjetiska trupper. Bland flyktingarna finns ungdomarna Joana, Emilia och Florian. De har olika bakgrund och bär alla på hemligheter, men deras vägar korsas och de finner mod och styrka hos varandra. Tillsammans försöker de ta sig till Wilhelm Gustloff - ett fartyg som kan föra dem till tryggheten västerut över Östersjön. Men katastrofen inträffar precis när de tror sig ha friheten inom räckhåll och då spelar varken nationalitet eller klasstillhörighet någon roll. De 10 000 passagerarna kämpar alla för samma sak - sin överlevnad."

Mina tankar: 

Innan jag började lyssna på den här boken kände jag inte till katastrofen med Wilhelm Gustloff vilket känns jättekonstigt då det här är historiens största fartygskatastrof.

I tårar i havet får vi följa fyra ungdomar, alla från olika ställen och med olika livsöden men som knyts samman i den här berättelsen.

Och vilken berättelse sen. 
Jag fastnar direkt i handlingen och får svårt att släppa karaktärerna när jag gör uppehåll i lyssningen.
Även fast man till en stor del vet vad som kommer hända eftersom man vet att båten kommer sjunka så är det fruktansvärt spännande.
Och man blir berörd, speciellt ut av tre karaktärer i boken. Den fjärde vet jag inte om det är meningen man ska tycka om eller inte.

Boken är indelad i korta kapitel som växlas mellan de fyra olika huvudpersonernas perspektiv.
Till en början tyckte jag att det var lite jobbigt att hänga med och när man precis kommit in i en persons berättelse så byts det till en annan.
Men efter ett tag så vänjer man sig och till slut så rullar det bara på.

Är väldigt glad att jag lyssnade på den här boken för den här berättelsen kommer jag bära med mig länge!

Betyg:
4/5

Finns hos Adlibris / Bokus

3 kommentarer: