fredag 10 mars 2017

Bokbloggsjerka 10 – 13 mars


Hur skönt är det inte med fredag mina vänner!
Hemkommen för en stund sen och myskläderna är på och maten står i ugnen!

Ska bara äta, slappa och ta det lugnt i kväll.
Dammsuga och hänga tvätt också men det kan vi låtsas att någon annan gör i stället..

Den här gången tyckte jag Bokbloggsjerkan var lite krånglig.

What was the last book you read, which wasn’t originally written in your native language?

Har varit inne och kikat lite på era svar men blir inte mycket klokare.

Menas det vilken bok jag läste senast som inte var skriven på svenska som jag då läste på originalspråket eller menas det vilken bok jag läste senast som var skriven på ett annat språk och sen översatt till svenska..

Jag läser uteslutande enbart på svenska för att jag tycker det är tröttsamt att läsa på engelska.
Jag kan engelska men läsningen flyter inte på lika smidigt och jag måste anstränga mig mer vilket jag nog är för bekväm för.

Senaste boken jag läste på engelska var nog Fifty shades of grey serien innan den hade blivit översatt till svenska och det är ju ett par år sedan!

Senast översatta bok är Minnespusslet av  Agnete Friis som är på danska från början.

Som sagt jag vet inte alls om jag fattat frågan rätt men det här är mina svar iallafall!

Trevlig helg!

24 kommentarer:

  1. nej, man behöver inte läsa på originalspråk....

    SvaraRadera
  2. Oj så synd att du la din tid på just den historien ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag tyckte faktiskt böckerna var helt ok :)

      Radera
  3. Jag fattade det som senast lästa bok som översatts till svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok fattade det så med men garderade mitt svar :)

      Radera
  4. Jag läser i stort sett bara på svenska jag med, av samma anledning att det är det som flyter på bäst :) Men kanske man borde öva upp sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att öva man bara upp sig på att läsa mer på engelska så har man massor att välja på.

      Radera
  5. Haha, låtsas att någon annan gör ... jag har både en mrs Hall och en Benson som sköter mitt hushåll. Tro´t om du vill :)

    SvaraRadera
  6. Anade att frågan kunde tolkas på två sätt. :D
    För mig är det absolut mer avkopplande att läsa på svenska, tur att det finns översättare! Var mycket flitigare att läsa engelska böcker som yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig läst vidare mycket på engelska men uppmuntrar dottern att göra det för det är bra i framtiden

      Radera
  7. läser mest på svenska, men önskar att jag läste mer på engelska

    SvaraRadera
  8. Tycker egentligen inte att det finns någon som helst anledning att läsa på engelska, om böckerna översätts. Allt annat är ju på engelska :)

    SvaraRadera
  9. Jag gick på senast översatta, kanske för att jag aldrig läser på annat språk än svenska och därför missförstod frågan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan kunde ju tolkas på två sätt så man får nog välja det som känns bäst!

      Radera
  10. Två böcker jag inte läst, även om jag läst om den förstnämnde - blev inte så sugen..

    SvaraRadera
  11. Jag tolkade frågan väldigt fritt och spånade vidare i ett sidospår =)

    SvaraRadera
  12. Jag tolkade frågan helt tossigt. Minnespusslet måste jag läsa.

    SvaraRadera
  13. Jag tolkade frågan att det var den senaste bok vi läst som i original skrivits på ett annat språk, alltså en översatt bok.

    SvaraRadera
  14. Jag är nog också lite för bekväm för att läsa på andra språk än svenska, ibland läser jag på engelska men det blir inte så ofta!

    SvaraRadera
  15. Jag läser mest på engelska och vill egentligen ändra på det. Känns som att et vore bra för mitt egna skrivande att läsa mer på svenska. ^^;

    SvaraRadera