fredag 17 mars 2017

Bokbloggsjerka 17 – 20 mars

Då var det fredag och dags för bokbloggsjerkan hos Annika.
Tänkte göra detta redan i morse men när jag såg frågan och insåg att jag inte hade något svar har jag fått fundera lite under dagen.

Vad tycker du om stereotyper? Känns det tryggt, irriterande, bör undvikas, etc.

Googla man på Stereotyper så får man fram en liten förklaring bland annat det här:

"En stereotyp kan exempelvis ha etnisk, nationell, religiös eller genusbetingad anknytning, som till exempel den flitiga asiaten, den tjuvaktiga zigenaren, den feta amerikanen, den girige juden, den snåle skotten, den korkade blondinen eller den starka, tysta mannen."

När jag läser det så här så tycker jag givetvis inte om det eftersom man kan inte döma en hel grupp människor från en persons beteende men samtidigt känns det inte så ofta som jag tänker på det när jag läser.

Det jag däremot irriterar mig på när jag läser i bland är ofta hur kvinnors utseende ska beskrivas in i minsta detalj och gärna flera gånger om på varje sida..
Misstänker att det är vanligare i böcker skrivna ut av män men nu kanske det är jag som är fördomsfull..

Ber om ursäkt för mitt luddiga svar ( om det ens var ett svar denna vecka ) men jag får skylla på pms och trötthet!


17 kommentarer:

  1. Om vi ser på könsaspekten så finns det väl en risk att mannen är driftig och berättar hur det ligger till, medan kvinnan lite försynt får ställa frågor som kan leda handlingen framåt.

    SvaraRadera
  2. jag tänkte mera generellt, tror jag

    SvaraRadera
  3. Jag lider inte heller överdrivet mycket av sterotyper, tror jag är för fokuserad på handlingen...

    SvaraRadera
  4. Både manliga och kvinnliga författare kan nog vara stereotypt "utseendefixerade" i sitt skrivande, och visst är det oerhört irriterande att läsa sådant sida upp o sida ner, då tvingar jag mig inte fortsätta läsa en sån bok. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kanske bara reagerar mer när det är skrivet av en man!

      Radera
  5. Flitiga asiater har jag träffat i mängder, likaså en del av de andra som räknas upp, men de är ju liksom inte bara det. Ensidighet stör mig mer än "stereotyp" egenskap.

    SvaraRadera
  6. Det står mig också att kvinnors utseende ska beskrivas in i minsta detalj och helst ska hon var sylfid smal också

    SvaraRadera
  7. Börjar man reagera är man fast ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det. Man hänger väl upp sig på vissa saker!

      Radera
  8. Just den formen kan även jag störa mig på, om det måste finnas stereotypa inslag bör de vara gjorda med finess och på ett snyggt sätt.

    SvaraRadera
  9. Den starke tyste mannen heter Björn ... yrkeskada efter att ha skrivit mer än 80 noveller för veckpressen.

    SvaraRadera
  10. Jag kommer säkerligen vara mer uppmärksam på detta nu när jag läser :)

    SvaraRadera