måndag 6 mars 2017

Främlingsbarn av Rachel Abbott

Caroline är på väg hem från en fest tillsammans med sin sexåriga dotter Natasha.
Nästan innan de är hemma händer en olycka och Caroline kör av vägen och avlider direkt.
När polisen kommer till platsen upptäcker dom att Natasha är spårlöst borta.

Sex år senare har Carolines make David gift om sig och fått ett nytt barn men en dag dyker en flicka upp i köket och det visar sig vara Natasha.

Var har hon varit under de sex år som passerat och vad är det hon egentligen vill?

Davids nya fru Emma känner sig hotad av flickan och det ska visa sig att hennes känsla inte är helt fel..
När sedan Davids och Emmas gemensamma son försvinner börjar sanningen komma fram..





Vad jag förstår är det här en del av en serie och det märks lite när man läser. Finns även en fortsättning på den här boken men Främlingsbarn är den enda delen som blivit översatt till svenska. Rätta mig gärna om jag har fel i detta!

Hur som helst så tyckte jag den här boken började spännande, man kastas in i handlingen direkt och sen är den svår att släppa, för ett tag iallafall.
Tycker att boken blir lite rörig emellanåt och jag uppfattar karaktärerna som ganska platta.
Åter igen, kan det ha att göra med att det finns böcker i serien innan den här som man kanske borde läsa först?

Har läst lite recensioner av Främlingsbarn innan jag köpte hem boken och då var det flera som skrev att slutet var väldigt överraskande och att det var flera twister i boken men det kan jag tyvärr inte hålla med om.
Jag räknade ut ganska tidigt åt vilket håll historien skulle gå åt och tyckte inte att det som skedde i slutet kom som en större chock.

Trots allt detta så tyckte jag boken var bra. Upplägget och temat i boken tilltalar mig däremot så hade jag önskat mig lite mera djup i karaktärerna och kanske ett annat slut.

Betyg:

3,5 /5

Vad jag förstår verkar den här boken vara slutsåld och jag vet inte var man kan få tag på den.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar