fredag 31 mars 2017

Research - Viktigt eller inte?


Fredag och dags för Bokbloggsjerka:

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.

Jag skulle nog störa mig jättemycket på om jag läste en bok och författaren inte verkade ha en aning om vad hen pratade om och om det var uppenbara fel i berättelsen.
Däremot så vet jag inte alltid om det som författaren skriver stämmer eftersom jag själv kanske inte kan allt om ett visst ämne.

Jag känner aldrig att jag lärt mig något om jag läst en skönlitterär bok eftersom jag inte vet hur mycket som är sant och hur mycket research författaren gjort.
I bland kanske de bara hittar på saker och jag som läsare vet ju inte om det stämmer eller inte om jag inte själv tar reda på fakta.

Research är väl viktigt till en viss punkt.
Saker måste låta trovärdigt men det får absolut inte bli för mycket, då tappar jag intresset.

Läser jag däremot en faktabok så får man väl hoppas att personen har gjort research och att det man läser stämmer.


9 kommentarer:

  1. jag tycker ofta att jag lär mig en massa av skönlitterära böcker. jag kontrollerar gärna fakta om jag tvivlar på dem. men jag vill inte att fakta presenteras som en redovisning. eller att författaren försöker imponera med sina kunskaper. ett exempel på en romanserie som en kan lära sig mycket av är Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset

    SvaraRadera
  2. Rena faktafel är det inte säkert att jag upptäcker, det är ju svårt att veta allt om allt.

    Håller med Mrs Calloway här ovanför. Det har hänt många gånger att jag har fått kolla upp med Google :)

    SvaraRadera
  3. Viktigt att en berättelse känns så trovärdig som möjligt.

    SvaraRadera
  4. I en skönlitterär bok är det väl inte sanningshalten som är det viktiga utan snarare trovärdigheten och den kräver också en ofattande research. Så tycker jag i a f ;)

    SvaraRadera
  5. Håller med Lena och Ewa K om att det är viktigt att det är så trovärdigt skildrat som möjligt även i fiktion ;)

    SvaraRadera
  6. Nej, lagom är bäst. Det får inte bli redovisande av fakta bara för att författaren snöat in på ett visst ämne, även om jag kan förstå att det ibland är svårt att motstå.

    SvaraRadera
  7. Man kan bli nyfiken på att kolla upp fakta när man läser vissa böcker, så får man veta om författaren skriver bullshit eller faktiskt skriver vettiga saker :)

    SvaraRadera
  8. Brukar ibland bli alltför nyfiken om vissa saker som framställs som om det vore sant i romaner stämmer med fakta, kollar nog upp rätt mycket då. Så visst kan man väl lära av romaner.

    SvaraRadera
  9. Ja lite koll är bra om författaren har.

    SvaraRadera