torsdag 23 mars 2017

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 12

Denna vecka undrar Carola :

Då och då skickar ju bokförlagen ut pressutskick och recensionsexemplar. Ibland kommer det bara böcker, och ibland kommer boken tillsammans med något annat roligt som anknyter till bokens tema. Jag har dock funderat lite på hur det går till hos förlagen när de bestämmer vilka bloggar som ska få sådana här pressutskick. Har någon av er koll? Har ni på något sätt anmält er eller jobbat aktivt för att få vara med på listorna över vilka som ska få pressutskick? Eller tvärtom, tillhör du de som innerligt önskar, men aldrig får något? Och till sist, vad tycker ni om själva konceptet, är det bara kul att få sån här post eller känner ni att det förpliktigar?

Jag har dragit ner mitt förfrågande av recensionsexemplar drastiskt de senaste året/åren eftersom det kom till en punkt när jag inte hann läsa allt som jag bett om.
Nu ber jag bara om ett fåtal böcker som jag verkligen vill läsa och som jag ändå skulle köpt om jag inte fått de.

Får väldigt ofta flera gånger i veckan mail mest från egenutgivare som undrar om jag vill läsa deras bok man jag får oftast tacka nej till de flesta för jag hinner tyvärr inte läsa allt.

Får också ganska ofta hem spontanutskick utan att ha tackat ja och jag tycker att det är jättekul MEN jag känner inte alltid att jag måste läsa om jag inte bett om det själv.

Jag har ingen aning om hur förlag gör när det väljer ut bloggare att skicka pressutskick till.
Jag vet att jag har fått förfrågningar från olika förlag om de får skicka böcker till mig som de tror jag hade tyckt om och det har jag tackat ja till.

Jag försöker läsa det mesta som jag får men som sagt jag prioritera de böcker jag frågat efter själv först.

12 kommentarer:

  1. Ja, det låter vettigt att prioritera det du bett om!

    SvaraRadera
  2. Då tänker vi nog ganska lika. Jag har också försökt dra ner på recex och tackar nej till en hel del, men ändå blir det ofta att jag blir liiiite stressad ändå eftersom jag väl är lite tidsoptimist just när det gäller läsningen. ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet, i bland tror man att man kommer hinna läsa så mycket!

      Radera
  3. Jag tänker som du , de böcker jag "tiggt" om kommer först. Men om man får 20 extra böcker är det omöjligt att läsa alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i bland önskar man att man inte behövde sömn tillexempel. Tänk vad mycket man hade kunnat läsa då!

      Radera
  4. De jag själv bett om eller tackat ja till kommer alltid först.

    SvaraRadera
  5. Det blir ju inge kul om det blir en stress att hinna läsa så många rec.ex plus det som man kanske vill läsa annars också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag märkte det för ett par år sedan så nu försöker jag ta det lite lugnare!

      Radera
  6. Vad tycker du då generellt sett om de egenpublicerade böcker du får in? Är de i regel sämre eftersom du i första hand väljer bort dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte sämre men den lilla lästid jag har, har jag valt att lägga på mer omtalade och hypade böcker eftersom jag gillar att läsa det som "alla andra läser".
      Tråkigt kanske men det är så jag valt att göra just nu.

      Radera