torsdag 2 mars 2017

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 9

Veckans bokbloggsfråga:

Vad har du lättast respektive svårast för att skriva om – böcker du själv älskar, böcker du tycker är sådär mittemellan eller böcker du tycker är dåliga? Varför tror du att det är så?

Jag tycker nog det är lättast att skriva om de böcker som jag älskar däremot är det i bland svårt att få fram varför jag tycker om just den boken.
I bland kan det vara en liten detalj som gör en hel bok för mig och det kan vara svårt att få till just den lilla känslan i en recension.
Sen märker jag att jag har väldigt svårt att förklara mig mer djupare i recensioner och det blir lätt att jag skriver att boken är jättebra eller jättespännande men inget mer.

Att skriva en recension är en konst och svårare än man kan tro och jag arbetar hela tiden att bli bättre.
Dels vill man ju locka andra till att bli nyfiken på böcker man läst och tyckt om och sen vill man ju också kunna förklara varför man tycker som man gör.

Nu är det inte jätteofta jag stöter på böcker som jag tycker är dåliga så en sådan recension är inte jätteofta jag behöver skriva, för de är nog de som jag tycker är svårast.
Anledningen att jag inte läser så många "dåliga" böcker är för att jag är en trygghetsläsare.
Jag väljer medvetet de böcker jag vet och tror att jag kommer gilla så det är inte ofta jag hamnar med en bok som jag klassar som dålig.

Men visst händer det och då tycker jag att det är särskilt viktigt att få fram att boken kanske inte är dålig utan mer att den passade inte mig helt enkelt.
Tror att de flesta som läser recensioner skrivna av bokbloggare förstår att det är den egna smaken som avgör mycket och även om jag ger en bok ett dåligt omdöme så betyder ju inte det att jag har rätt utan att det är bara inte min smak helt enkelt.

De där mittemellan böckerna brukar få betyg 3 av mig. Det kan vara en bok som jag tyckt om att läsa men inte lämnar något spår efter sig.
De recensionerna kan också vara lite knepiga att skriva.

I bland händer det att jag läst ut en typisk "mellanmjölks bok" och sen när jag väl ska skriva ner mina tankar så har jag glömt det mesta. Det enda jag minns är väl att boken var okej under läsningen men inget mer.
Då kan det vara svårt att få ihop en recension!



4 kommentarer:

  1. De där mittimellanböckerna är jobbiga att skriva om när det egentigen inte finns så mycket att säga eftersom de är så mediokra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis plus att man glömmer bort dom så lätt!

      Radera
  2. Jag tycker också att de där mellanböckerna är klurigast, det som kan skilja sig så mycket samtidigt som de inte heller var på något märkvärdigt.

    SvaraRadera