onsdag 12 april 2017

Minnespusslet av Agnete Friis



Minnespusslet handlar om Ella som är 28 år och lever ensam med sin son.
De lever ett ganska trasigt liv och Ella har helt hamnat utanför samhället.
Man få reda på rätt tidigt att hennes barndom har varit långt ifrån enkel och att något hände när hon var liten.

När socialen hotar med att omhänderta hennes son så bestämmer sig Ella för att fly med honom till sin farmors stuga vid havet.
Där kommer gamla minnen tillbaka och det som Ella minns kommer förändra allt..




Först och främst så valde jag den här boken enbart för att den är inläst av Lo Kauppi som blivit min favorit när det gäller inläsare av  ljudböcker.

Tyckte väl till att börja med att handlingen inte var något för mig och jag trodde att jag skulle tycka att boken var tung.
Men vad fel jag hade och vad glad jag blir när man inte har några förväntningar alls och helt plötsligt sitter man och lyssna på en helt fantastisk bok.

Nu är ju handlingen till en början ganska deprimerande och boken ger inte så mycket hopp men det ändras fort och blir i stället väldigt spännande.


Boken är trovärdig och jag fastnar för Ella som karaktär. Hon känns äkta och även om jag inte känner igen mig själv i henne så kan jag känna hennes smärta, ilska och frustration över livets svårigheter.

Bokens handling blandas med Ellas liv i nutid men även tillbakablickar till Ellas mammas liv och Ellas barndom som verkligen är jättespännande.
Det är ju där mysteriet ligger, vad var det som egentligen hände Ellas mamma den där dagen på stranden och vad händer om Ella börjar minnas?

Kan verkligen rekommendera den här boken.
Språket är oerhört bra och det är en välskriven och spännande bok.


Och kan vi åter igen prata lite om Lo Kauppi, vilken fantastisk inläsare hon är.
Hade jag fått bestämma hade hon fått läsa in alla böcker i fortsättningen!


Betyg:
5/5


Jag har lyssnat på boken via BookBeat och vill du också lyssna på Minnespusslet eller någon annan av deras tusentals böcker så kan du prova en månad kostnadsfritt Här!

Detta inlägg är i samarbete med BookBeat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar