onsdag 12 juli 2017

Springpojken av Gabriella Ullberg Westin

Beskrivning från Adlibris:

"Dagen efter studenten hittas artonåriga Tindra Edvinsson knivskuren till döds på utsiktsplatsen Köpmanberget. Mordet påminner om ett fall för tjugo år sedan då en ung kvinna försvann spårlöst från sin studentfest.

Kriminalinspektör Johan Rokka kopplas in på mordet. Men det väcker plågsamma minnen till liv den försvunna kvinnan var hans ungdomskärlek Fanny och parallellt med utredningen börjar han nysta i det gamla fallet. Snart kommer Rokka i kontakt med den grovt kriminella världen och plötsligt står han återigen öga mot öga med en person han helst av allt velat glömma. Hur långt ska han behöva gå för att lämna sitt tidigare liv bakom sig för gott?"





Mina tankar:

Springpojken är den fristående fortsättningen av Ensamfjäril som jag läste och tyckte var sådär.
Kände inte direkt för att fortsätta serien om Johan Rokka men efter att tredje boken Fixaren kom ut och det verkade som alla tyckte så  bra om serien så bestämde jag mig för att ge del två en chans.
Och vilken tur, för jag tyckte mycket bättre om den här.

Ensamfjäril marknadsfördes som erotic crime och det var en del sexscener med i  boken vilket jag inte var så jätteförtjust i.
I Springpojken är det fortfarande någon/några sexscener men nu känns det som författaren satsar mer på karaktärerna och spänningen vilket jag tycker är bättre.

Både Johan Rokka och hans kollega Janna Weissmann är två personer som jag tycker är intressanta att följa. 
Känns som författaren verkligen ha lyckats att få ett djup till dom och de beskrivs på ett äkta och trovärdigt sätt.

Historien i Springpojken är lättläst och spännande men slutet var kanske ingen överraskning.
Vet inte om det var för uppenbart eller om jag läst för många deckare helt enkelt.

Betyg:

4/5

Adlibris / Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar