onsdag 6 september 2017

Vi mot er av Fredrik Backman

Beskrivning från Adlibris:

"Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar Vi mot er historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här."






Mina tankar:

Björnstad var den första boken jag läste 2017 och den tog mig med storm. Skrev då i min recension att jag mycket väl kunde tänka mig att det skulle vara årets bästa bok och nu i efterhand kan jag säga att nej det blir det inte ( ni som följer mig vet att jag nästan helt säkert har vikt den platsen till Ett litet liv av Hanya Yanagihara ) men Björnstad kommer säkerligen att hamna i min topp fem lista.
Där kommer vi säkert också hitta Vi mot er också för jäkla vilken bra bok!

Fredrik Backman har gjort det igen, han har skrivit en helt fantastisk bok som letar sig in under skinnet och in i hjärtat på sin läsare.
Hans karaktärer alltså, helt otroligt att han kan skriva om de här personerna och göra dem så äkta, trovärdiga och levande.
Med bara några få ord och meningar kan han ge varje karaktär en själ och ett hjärta.

Precis som Björnstad har Vi mot er en ganska lång startsträcka, det tar ett tag innan man kommer in i boken men när det väl händer så är man helt fast.
Man andas och lever med dessa karaktärer och när man inte läser så tänker man på dem.

Tyvärr tog den slut allt för fort och nu blir det att invänta tredje boken för att åter igen få ta del av Backmans underbara skapelser!

Betyg:

5/5 


Tack Forum bokförlag för boken!

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig, Fredrik Backman kan verkligen konsten att skriva med själ och hjärta. Jag ser också redan fram mot den tredje och avslutande delen :)

    SvaraRadera
  2. Har bestämt att få läst en Fredrik Backman bok i år, var osäker förut om det verkligen är böcker i min smak. Men vill ge det en chans :) Behöver man ha intresse för hockey eller är det mer som gör dem så bra att den biten spelar ingen roll?

    SvaraRadera